„Na tropie” to polsko-norweski konkurs edukacyjny, którego celem jest wyszukanie i przedstawienie wątków polskiej historii, kultury, sztuki, nauki, tradycji, w których pojawia się aspekt norweski (i odwrotnie) lub miejsc ważnych dla Polski i Norwegii. Koncepcja przedstawienia wybranego aspektu jest dowolna (można stworzyć kolaż zdjęć, namalować obraz, odegrać scenkę, zadeklamować napisany wiersz, nagrać teledysk etc.), ważne, aby jej finalne przedstawienie miało formę materiału wideo (nagranie np.: prezentacji kolażu, opowiadania o namalowanym obrazie, deklamacji wiersza, reportażu, filmu etc.).

Kto może aplikować?

„Na tropie” to konkurs skierowany do uczniów I, II i III klasy polskich publicznych szkół ponadpodstawowych (sugerowany wiek uczniów: 16-17 lat), położonych w gminach o liczbie mieszkańców do 100 tysięcy. W konkursie biorą udział 8-osobowe zespoły (7 uczniów i 1 opiekun). Każda szkoła może być reprezentowana tylko przez jeden zespół, który może zgłosić wyłącznie jedną pracę konkursową. Rejestracji do udziału w konkursie może dokonać dyrektor szkoły, opiekun zespołu lub inny pracownik szkoły za pomocą niniejszego formularza.

Jak ma wyglądać praca konkursowa?

Zadaniem zespołu jest przedstawienie wybranego wątku (w ramach kultury, sztuki, tradycji, historii, nauki) polsko-norweskiego/norwesko-polskiego w formie materiału wideo/filmu w języku angielskim (dopuszcza się materiał w języku polskim z angielskimi napisami). Konwencja dowolna np. przygotowanie projektu plastycznego i zaprezentowanie go, reportaż, film z udziałem aktorów, monolog, teledysk, odczytanie napisanego, opowiadania/historii/wiersza, prezentacja zdjęciowa z lektorem etc. – dowolny pomysł przedstawiony w formie nagrania wideo), dowolna technika (film, animacja, prezentacja etc.) z wykorzystaniem dowolnego sprzętu (telefon, aparat, kamera, tablet etc.).

UWAGA! Praca konkursowa powinna być zrealizowana w języku angielskim (minimum to angielskie napisy) i zawierać aspekt bilateralny. Wszystkie opisy w zgłoszeniu konkursowym (tytuł, forma i streszczenie pracy) również powinny być w języku angielskim.

Film musi spełniać następujące kryteria techniczne: 

  • Długość: od 3 do 5 minut
  • Rozmiar pliku: do 128 MB
  • Format zapisu: .avi lub .mp4

Jak będą oceniane prace?

Prace konkursowe będą oceniane przez 3-osobową kapitułę składającą się z: eksperta skandynawistyki, eksperta filmowego oraz przedstawiciela Wykonawcy. W ocenie pracy będą brane pod uwagę dwa główne aspekty – merytoryczny oraz kreatywno-realizacyjny. Pod uwagę nie będzie brana jakość wideo – nie musi być ono wykonane profesjonalnym sprzętem oraz być wysokiej rozdzielczości. Dokładna karta oceny prac konkursowych jest dostępna tutaj.

Jury


dr hab. Ewa Partyga, prof. IS PAN

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Uniwersytetu w Bergen. Pracuje w Zakładzie Historii i Teorii Teatru Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Wykłada także w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie (dramat i teatr skandynawski) oraz na Uniwersytecie Humanistycznospołecznym SWPS w Warszawie (literatura i kultura norweska). Prowadzi badania kulturowe nad dramatem i teatrem, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstów norweskich. Zajmuje się także tłumaczeniem sztuk teatralnych oraz powieści z języka angielskiego i norweskiego. fot. Karol Budrewicz

Cezary Nowicki
Wykładowca Krakowskiej Szkoły Filmowej im. Wojciecha Jerzego Hasa. Absolwent Reżyserii na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Był dyrektorem artystycznym telewizji Wisła (poprzedniczka stacji TVN). Pracował przy niemal każdej formie filmowej; od filmów dokumentalnych, przez teatry telewizji po seriale, dzięki czemu miał okazje reżyserować takich aktorów jak: Jerzy Trela, Marek Kondrat, Jerzy Radziwiłowicz, Krzysztof Globisz, Bożena Dykiel. Prywatnie pasjonuje się historią.

Karolina Koziejowska
Dyrektor kreatywna agencji PRownia - Sztuka Relacji, realizatora konkursu. Absolwentka psychologii na Uniwersytecie Warszawskim oraz studiów podyplomowych "Public Relations i strategiczne komunikowanie się w firmach" w Szkole Głównej Handlowej. Certyfikowany Project Manager metodologii IPMA. Autorka kampanii PR dla marek takich jak: Bakalland, Oshee, Braun, Reebok, Instytut Żywności i Żywienia i wielu innych. Zajmuje się również tworzeniem i realizacją kampanii społecznych i edukacyjnych.

Nagrody

Nagrodami w konkursie są vouchery - karty podarunkowe na zakup sprzętu sportowego w sieci sklepów Decathlon.

I miejsce: vouchery (każdy o wartości 700 PLN) dla każdego ucznia będącego członkiem zwycięskiego zespołu konkursowego oraz nauczyciela-opiekuna na zakup sprzętu sportowego oraz voucher na zakup sprzętu sportowego (o wartości 3000 PLN) dla szkoły delegującej zwycięski zespół.

II miejsce: vouchery (każdy o wartości 500 PLN) dla każdego ucznia będącego członkiem polskiego zespołu konkursowego oraz nauczyciela-opiekuna na zakup sprzętu sportowego oraz voucher na zakup sprzętu sportowego (3000 PLN) dla szkoły delegującej ten zespół.

III miejsce: vouchery (każdy o wartości 300 PLN) dla każdego ucznia będącego członkiem polskiego zespołu konkursowego oraz nauczyciela-opiekuna na zakup sprzętu sportowego oraz voucher na zakup sprzętu sportowego (o wartości 3000 PLN) dla szkoły delegującej ten zespół.

3 wyróżnienia: vouchery (każdy o wartości 100 PLN) dla każdego ucznia będącego członkiem polskiego zespołu konkursowego oraz nauczyciela-opiekuna na zakup sprzętu sportowego, jak również voucher (o wartości 2000 PLN) dla każdej szkoły, z której zespół otrzymał wyróżnienie.

Dodatkowo, w ramach nagrody, 3 pierwsze zespoły otrzymają zaproszenie na 4-dniową wizytę studyjną w Warszawie w dniach 19-22 marca 2018 roku, podczas której zostaną wręczone nagrody. Wszelkie koszty związane z wizytą pokrywa organizator (szczegóły w regulaminie).

PYTANIA I ODPOWIEDZI

Jeśli jeszcze nie jesteś czegoś pewien lub chcesz dowiedzieć się więcej, pod tym linkiem znajdziesz najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi. 

ORGANIZATOR

Organizatorem konkursu jest Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Konkurs jest finansowany ze środków pochodzących z Norwegii, Islandii i Liechtensteinu w ramach Funduszy norweskich i EOG.